Appartementencomplexen weigeren elektrische auto’s in garage uit vrees voor brand

Hoe groot is het brandgevaar als een elektrische auto in een parkeergarage wordt opgeladen? Tientallen verenigingen van eigenaren (VVE’s) zijn er als de dood voor en verbieden laadpalen in de gemeenschappelijke parkeergarage. Nog veel meer VVE’s hebben plannen voor laadpalen in de garage voorlopig in de koelkast gezet.

Iedere bestuurder van een Vereniging van Eigenaren kent de tv-beelden van vorig jaar februari. Een oud-brandweerman laat zien hoe een elektrische terreinwagen in een mum van tijd een vuurzee maakt van zijn garage. Zomaar, tijdens het opladen. Wat zou er gebeuren als dat hún garage onder het appartementcomplex was?

Brandweer Nederland waarschuwde overheden en parkeerbedrijven een paar maanden later voor de gevaren van het parkeren en opladen van elektrische auto’s in parkeergarages. Gebouwen zouden niet berekend zijn op een felle brand van een elektrische auto. Wie ieder risico wilde mijden, kon stallen en laden in de garage beter niet toestaan. Of laadpalen bij de uitgang installeren, zodat een auto eenvoudig naar buiten gesleept kan worden in geval van nood. Of in een kuil die vol water gezet kan worden, als een elektrisch voertuig vlam heeft gevat.

De waarschuwingen hebben een enorm effect gehad op de bereidheid van VVE’s om laden in de gemeenschappelijke parkeergarage toe te staan. ,,Het zit nu tussen de oren dat het gevaarlijk is’’, zegt Kees Oomen van de stichting VvE Belang, waarbij 13.500 VVE’s zijn aangesloten. ,,Er zijn zelfs VVE’s waar het laden in de parkeergarage was toegestaan, maar waar de laadpalen afgelopen jaar ontkoppeld zijn. Ze willen het niet meer. En heel veel VVE’s hebben hun plannen uitgesteld.’’

Hij begrijpt de vrees – al is er geen hard bewijs voor – heel goed. ,,Ik was bij een appartementencomplex in Oosterhout, waar brand was geweest door een benzineauto. De schade was zo enorm dat de bewoners vijf maanden niet in hun woning konden.’’

22 branden
Hoe risicovol een brandende elektrische auto nu écht is en hoe vaak er brand is, is nog onderwerp van onderzoek. Het Instituut Fysieke Veiligheid heeft met ingang van dit jaar alle veiligheidsregio’s opgeroepen incidenten met ‘alternatief aangedreven voertuigen’ waarbij de brandweer te hulp schoot, te melden. De teller staat dit jaar op 22 branden met elektrische auto’s. In één geval was er sprake van een ongeluk, bij 21 andere branden niet. Bij vijf incidenten was het accupakket gaan branden, en bij één incident was de accu in de hens gevlogen tijdens het opladen.

Een brandende batterij van een elektrische auto is lastig te blussen. Als het vuur gedoofd lijkt, kan het uren later alsnog oplaaien. Er is maar één afdoende methode: de auto optillen en in een met water gevulde container zetten voor minimaal 24 uur.

,,Wij hebben een totaalverbod ingesteld in onze garage voor elektrische auto’s na verhalen in de media waarbij de brandweer liet zien wat er gebeurt’’, zegt Jan de Graaff. Hij is secretaris van de Vereniging van Eigenaren van appartementcomplex Glashof in Leerdam. ,,Het voorstel werd unaniem aangenomen.’’ Niet alleen laden is verboden, zelfs het parkeren van een elektrische auto mag niet in de garage onder en naast het appartementencomplex. E-bikes en scootmobiels – er wonen met name ouderen – zijn wel toegestaan. ,,Hybrides ook. Het gaat om de e-cars met grote accucapaciteit. We hebben ons goed laten informeren. Ons gebouw kan instorten als er zo’n ongecontroleerde brand van een elektrische auto zou ontstaan.’’

Alkmaar
Er zijn naar schatting 500.000 parkeerplaatsen in beheer van VVE’s; het is onbekend hoeveel er inpandig zijn en hoeveel VVE’s de elektrische auto en de laadpaal in de ban hebben gedaan. Bij VvE Belang zijn tientallen gevallen bekend, maar het werkelijke aantal ligt waarschijnlijk veel hoger. Wie een laadpaal wordt ontzegd door zijn VVE, kan een probleem hebben met laden, want gemeenten installeren geen laadpaal op de openbare weg als iemand de beschikking over een privéparkeerplaats heeft.

De grote brand vorig jaar juli in de Singelgarage in Alkmaar, waarbij een elektrische auto was betrokken, die overigens niet de oorzaak was, voedde de vrees nog meer. De brandweer kon geen hand voor ogen zien en de uitgebrande elektrische Hyundai moest met een robot uit de garage worden gesleept en buiten in een enorme bak water worden gedompeld om zeker te zijn dat de nog altijd hete accu niet opnieuw zou ontbranden. Het duurde negen uur voordat het sein brand meester kon worden gegeven. Vermoedelijk was er sprake van brandstichting.

In de ondergrondse Singelgaragein Alkmaar woedde vorige zomer een grote brand. Twee auto’s, waaronder een elektrische, stonden in brand. het duurde een volle werkdag om de situatie onder controle te krijgen.

Ook de Vereniging Eigen Huis ziet grote terughoudendheid bij VVE’s. Volgens Hans André de la Porte van Eigen Huis zijn het met name oudere garages waar mogelijk risico’s zijn. ,,Kan er wel een brandweerauto naar binnen? Dat vragen ook VVE’s zich af. Zo’n brand van een elektrische auto is lastig te blussen. Het komt niet vaak voor, maar trekt wel veel aandacht. Het doven van het vuur lukt niet als-ie in een parkeergarage staat, dan moet je hem er eerst uithalen.’’

Wie laadpalen in de parkeergarage installeert, moet eigenlijk ook investeren in brandleidingen, sprinklers en hittesensoren, en dan doemt de vraag op wie dat gaat betalen. André de la Porte: ,,Dan tref je in een VVE altijd mensen die tegen zijn. En dan moet de elektrische rijder maar elders laden. Het zijn privéparkeergarages waar de VVE’s over besluiten, en dat mag.’’

De ANWB ziet geen reden om elektrische auto’s te weren uit parkeergarages. ,,Maar misschien is het verstandig om de laadpaal dicht bij de uitgang te plaatsen, zodat je de auto snel weg kunt halen als er iets gebeurt’’, zegt woordvoerder Markus van Tol.

Oomen van VvE Belang zegt dat de discussie over uiterlijk twee jaar is beslecht door het kabinet. Er is een voorstel in de maak dat iedereen met een parkeerplaats het recht geeft een laadpunt aan te leggen. Geen VVE kan daar dan iets tegen doen. ,,Wij adviseren nu om de regie in handen te houden. Anders heb je straks allemaal individuen die op eigen houtje in de gemeenschappelijke parkeergarage een laadpunt laten installeren.’’

Bron van dit bericht: AD