Brandweerwagen voor blussen elektrische auto’s in garages

Martijn PilgerNieuws

Brandende elektrische auto’s zijn nauwelijks te blussen en dat vormt een groot probleem, vooral in parkeergarages. Het Britse bedrijf Prospeed komt nu met een oplossing in de vorm van de HILOAD 6×6 Rapid Intervention Vehicle (RIV). Deze kan parkeergarages binnenrijden en heeft een blussysteem dat dwars door plaatwerk gaat.

In sommige parkeergarages, zoals onder woningen, zijn elektrische auto’s al verboden. Maar dergelijke verboden zijn niet vol te houden als over enkele jaren alleen nog elektrische auto’s verkocht mogen worden. Er is dan een andere oplossing nodig om autobranden in parkeergarages te bestrijden. Zo’n oplossing is mogelijk de HILOAD 6×6 Rapid Intervention Vehicle (RIV) van het Britse bedrijf Prospeed.

Kettingreactie
De 6×6 HILOAD-brandweerwagen is speciaal ontworpen voor het blussen van elektrische voertuigen in parkeergarages. De kans dat een elektrische auto in brand vliegt is kleiner dan bij brandstofauto’s, maar als er brand uitbreekt zijn ze nauwelijks te blussen. Dat komt door de vrijkomende energie in de accucellen, waardoor een kettingreactie ontstaat die bekend staat als een thermal runaway. Blussen kan doorgaans alleen door de hele auto onder te dompelen in een bak water. Maar dat kan natuurlijk niet als de auto in een parkeergarage staat. Door de hitte kan de brand snel overslaan naar andere auto’s, waarna de vuurzee tot instorting van de parkeergarage kan leiden.

Aangepaste Toyota
De HILOAD 6×6 Rapid Intervention Vehicle is gebaseerd op de Toyota Hilux 4×4. Prospeed heeft deze auto voorzien van een 6×6 chassis en een koppelsplittersysteem. Het aangepaste voertuig heeft een brutogewicht van 5.600 kg en een maximaal laadvermogen van 3.000 kg. Dankzij de extra as en het verstevigde chassis, kan de auto drie keer zoveel gewicht dragen als de normale Toyota. Bovendien zorgt het lage zwaartepunt ervoor dat de HILOAD een betere stabiliteit heeft bij hoge snelheden. De laadruimte is vergroot met 1.230 mm om plaats te maken voor alle benodigde uitrusting. Bovendien kan de HILOAD met een totale hoogte van slechts 1.850 mm de meeste parkeergarages binnenrijden.

Blusstraal doorboort plaatwerk
Om accubranden aan te pakken is de auto uitgerust met het Coldcut Cobra-systeem. Het Cobra Ultra High-Pressure Lance (UHPL)-systeem maakt gebruik van een in water gesuspendeerd schuurmiddel dat door plaatwerk kan dringen en water met een druk van 300 bar door de behuizing van de batterijmodule kan injecteren. Het water koelt de binnenkant van de batterij af en kan zo een thermal runaway voorkomen. Het Swedish Civil Contingencies Agency heeft aangetoond dat met de Coldcut Cobra het escaleren van de brand in het accusysteem binnen 10 minuten is te stoppen met slechts 240 liter water. Dat is slechts 20 procent van de tankcapaciteit van de HILOAD. De wagen is natuurlijk ook buiten parkeergarages goed te gebruiken. Dankzij de 6×6-aandrijving kan hij met het ruigste terrein overweg. De HILOAD wordt momenteel uitgeprobeerd in Tsjechië.

Bron van dit bericht: Beveiligingnieuws.nl